Kävin viime torstaina siellä spinningissä. Olin ihan varma että nyt paukahtaa selkä kipeäksi, vaan ei, ei mitään. Kesällähän en pystynyt edes varttituntia polkemaan pyörällä ilman parin päivän kiputuskaa. Nyt kun alkaa miettimään, en edes muista, milloin selkä olisi ollut kunnolla kipeänä. Hämmästyttää ja kummastuttaa.

Olisikohan niin, että tässä aletaan pikkuhiljaa tervehtymään. Oloni on terveempi kuin kertaakaan viimeisen vuoden aikana.

Alaselän itsehoitopakettiini on kuulunut:

- Magnesium - päivittäin nautittuna
- Jalkojen ja alaselän hieronta n. 10 x 45 min
- Päivittäinen jalkojen ja alaselän venyttely
- McKenzie-rulla työtuoliin kötöstettynä niin että istuma-asento pakottuu suoremmaksi

Lisäksi on erinäinen määrä erilaisia jumppa- ja venytysohjelmia ja muita kikkoja, joita en tässä ala erittelemään, koska eivät ole olleet kovin pitkäaikaisia.

Pitäisi toki koputtaa puuta ja olla iloitsematta liian aikaisin, vaan en jaksa. Minä alan pikkuhiljaa uskomaan siihen, että olen löytänyt tien omien alaselkäongelmien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Uskon, että minulle eniten apua on ollut siitä, että olen rohkeasti kokeillut eri vaihtoehtoja (paljon jäi keinoja vielä takataskuun tulevaisuuden varalle!) ja eritoten opetellut kuuntelemaan kehoni viestejä.