Anniina tuossa kyseli palautusjuomasta, ja tekstiä alkoi tulla sen verran, että päätin laittaa asiasta ihan oman postauksen.

Ennen minäkin ajattelin että kaiken maailman jauhojen kanssa läträäminen on ainoastaan ladonoven kokoisten punttiäijien hifistelyä. Vaan sitten kun olen tässä kaikenmaailman terveysaiheiseen informaatioon tutustunut, olen tullut siihen johtopäätökseen, että kyllä se palautusjuoma (tai -ateria) on aiheellinen.

Yritin etsiä joitain linkkejä palautusjuomaan littyen, paremmin tietävät osaavat tämän asian paremmin sanoa, en ala turhaan änkyttämään kun en oikeaa termistöä tiedä:

Miksi palautusjuoma?
Juomaa palautumiseen!
Palautusjuoma

Palautumisjuomaa varten ostin pöntön Optimum Nutrition -proteiinijauhetta, minttusuklaan makuisena (Nam!). Palautusjuoma pitää (ilmeisesti) nauttia veteen sekoitettuna, jotta imeytyminen on nopeampaa. Proteiinin lisäksi palautumiseen tarvitaan hiilihydraattia, joka minulla on Fastin halpaa Malto6:sta. Nämä siis nautitaan veteen sekoitettuna, 1:1 suhteella.

Minulla tuossa mixissä kahta eri jauhetta. Palautumisjuomajauheita saa myös valmiina sekoituksena, jos niin haluaa. Minulla nämä ovat erikseen, koska proteiinijauhe on _niin_ kätevä proteiinilisä muuallakin kuin palautusjuomassa. Maitoon sekoitettuna, pirtelöissä, rahkassa, pannarissa, jauhetta voi sekoitella melkein mihin vain! Toimii välipalana, ja päivän proteiinintarve tulee nopeasti täytettyä jos jostain syystä ei saa sitä ruuan kautta täyteen. Ja senhän jo kaikki tietää, että painonhallinnassa proteiini on oiva apu.

No, minun täytyy nyt tässä kohti tunnustaa, etten minä nyt mikään malliesimerkki tässä asiassa ole. Tavoite olisi aina punttitreenin jälkeen palautusjuoma nauttia, vaan monesti se jää. Jos kotona on ruoka valmiina, tulee mieluummin syötyä se kuin alkaa nälkäisenä sekoittelemaan palautusjuomaa. Tai jos salin jälkeen menee jonnekin muualle kuin kotiin, silloin myös palautusjuoma usein jää välistä. No, parantamisen varaa siis on!

Ja kyllä, olen ollut huomaavinani, että salipäivän jälkeinen lihaskipu on ollut vähäisempää palautusjuoman nauttimisen jälkeen kuin ilman sitä.